PVGE algemeen
Venster sluiten
Waar bent u naar op zoek?
Menu

Busdagtocht Willemstad en Tiengemeten – 2023

Op 13 juli met 51 PVGE leden naar Willemstad en Tiengemeten

De bus vertrok om 8 uur met alle leden aan boord. Zoals altijd stond na een uurtje rijden de koffie en gebak klaar bij de eerste stop. Willemstad is een vestingstad en dankt zijn naam aan Willem van Oranje. Het is mooi gelegen in het gebied waar Volkerak en Hollands Diep samenkomen. Willemstad is ook een heel fotogeniek stadje. Dat was mooi te zien tijdens de stadswandeling waarbij de gids ons alle belangrijke wetenswaardigheden uit de doeken deed, en ons de belangrijke gebouwen liet zien.

Het was tijd om Willemstad achter ons te laten, want een bezoek aan het eiland Tiengemeten stond op het programma. Doordat de haringvlietbrug een grote onderhoudsbeurt onderging, moesten we nog een flink eind omrijden. De Haringvlietbrug verbindt het westen van Brabant met Rotterdam. Aangekomen bij de parkeerplaats in Zuid-Beijerland verlieten we de bus om verder te lopen naar de aankomstplaats van de pont die ons naar het Natuureiland te zou brengen. Daar moesten we nog even wachten tot hij arriveerden, maar het was heerlijk weer, dus dat was geen enkel probleem.

Met de pont voeren we over het Haringvliet. Het eiland is één groot natuurgebied waar auto’s niet welkom zijn. Aangekomen op het eiland Tiengemeten stond voor ons een lunch klaar. Daarna werden we groepsgewijs met een huifkar over het eiland gereden. Af en toe uitstappen om uitleg te krijgen over het landschap en de specifieke natuur. Onderweg kwamen we een groep Schotse Hooglanders tegen. Na deze bijzondere rit bezochten we het Rien Poortvliet museum. De nabestaanden van Rien Poortvliet stellen sinds 2009 een selectie van zijn schilderijen exclusief aan het museum op het eiland ter beschikking. Elk jaar weer een andere selectie.

Ook een bezoek aan het landbouwmuseum was heel interessant. Daar werd de landbouw-mechanisatie van 1920 tot 1955 in beeld gebracht. Met de laatste pont vertrokken we terug naar de wal, waar de bus op ons stond te wachten.

Onderweg stopten we nog één keer voor een heerlijk driegangendiner. We konden terugzien op een afwisselende en interessante dag in de natuur.

Bekijk de foto’s van Wim van der Meulen en geniet nog even na.