Reanimatiecursus voor PVGE-leden: een groot succes!

De oproep voor de basiscursus reanimatie voor PVGE-leden leverde veel reacties op. Er waren meer aanmeldingen dan de 14 beschikbare plaatsen tijdens de twee cursusmiddagen in juni.

Ik was een van de deelnemers aan de eerste cursusmiddag. Bij aankomst lag er voor iedere deelnemer een oefenpop klaar. Dat was alleen een bovenlijf met een hoofd. Armen en benen zijn niet nodig om reanimatie te oefenen.

De cursus begon met een kennismakingsronde. Sommige deelnemers hadden al eerder een reanimatiecursus gevolgd. Dat was vaak al lang geleden, bijvoorbeeld tijdens de militaire dienst. Er waren ook deelnemers die nog nooit iets over reanimeren hadden geleerd.

Ad, onze trainer van Stichting Hartslag Best vertelde dat er iedere week ongeveer 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand krijgen. Zij zijn dan afhankelijk van de hulp van mensen die in de buurt zijn. Dat kan iedereen zijn.

We leerden dat de term ‘circulatiestilstand’ eigenlijk beter past dan ‘hartstilstand’. Bij een circulatiestilstand stopt de bloedsomloop. Hierdoor krijgen de hersenen te weinig zuurstof. De persoon raakt bewusteloos en heeft direct hulp nodig. Ook leerden we welke signalen kunnen wijzen op een dreigende circulatiestilstand.

Tijdens de cursus werd stap voor stap uitgelegd wat je moet doen bij een reanimatie. Theorie en praktijk wisselden elkaar af. Ad vertelde en deed elke stap voor op zijn pop, die wel armen en benen had. Wij oefenden op onze eigen pop en gaven elkaar tips. Een fijne manier om samen te leren, zeker als PVGE-ers onder elkaar.

Ook kwam de 112-app aan bod. Verschillende deelnemers installeerden deze direct op hun telefoon. Met de app kun je snel hulp inschakelen. Je hoeft alleen de app te openen en te kiezen voor politie, brandweer of ambulance. 112 wordt automatisch gebeld. Hierbij wordt je locatie doorgestuurd naar de meldkamer, zodat je niet hoeft uit te leggen waar je bent.

Tip: Zet de 112-app op het startscherm van je telefoon. Als elke seconde telt, win je er al een paar door de app te gebruiken.

Ik heb veel geleerd van deze cursus. Het belangrijkste is dat je altijd 112 moet bellen, moet letten op de aanwezigheid van een AED en niet bang moet zijn om te helpen. Iedereen kan leren reanimeren. Ook als je niet alles perfect doet, is helpen altijd beter dan niets doen.

Ook de tweede middag, met trainer Mien, verliep heel goed. De poppen lagen ook hier weer klaar en de deelnemers, waaronder een tachtiger, bewezen dat reanimeren ook door senioren prima mogelijk is.

Na afloop kregen alle deelnemers een certificaat en een boekje waarin de stappen van reanimatie staan. Het was een leerzame en nuttige cursus die meer mensen zou moeten volgen. Dat kan bij hartslagbest.nl . Als je aanvullend verzekerd bent worden de kosten voor de cursus waarschijnlijk vergoed vanuit je zorgverzekering.

Kijktip: op rodekruis.nl/ehbo/ehbo-tips/hartstilstand-circulatiestilstand staat het stappenplan én een heel duidelijke video.

Henriette Stoffelen