Volop genoten van een dagje Openluchtmuseum Arnhem!
Op 6 mei vertrokken we met 27 leden van de treinreisclub van de PVGE Best naar Arnhem om ons in het Openluchtmuseum te verwonderen over de historische gebouwen, zoals boerderijen, molens, barakken en gevels.
Na aankomst genoten we van koffie met een heerlijk stukje appelgebak. Inmiddels waren ook de gidsen gearriveerd, waarna de groep in tweeën werd gesplitst. Eén groep vertrok met de tram en onze groep kreeg al wandelend uitleg van een enthousiaste gids. Zij liet ons de oudste blauwe boerderij van binnen zien en daarna nog verschillende andere boerderijen, waaronder een boerderij uit Staphorst. Alle gebouwen zijn in oorspronkelijke staat herbouwd.
We leerden de herkomst van allerlei uitdrukkingen en zegswijzen die terug te voeren zijn op het boerenleven van vroeger. In sommige gebouwen waren mensen in klederdracht aan het werk, die vertelden over hun bezigheden.
Na de rondleiding konden we het terrein verder verkennen door op de tram te stappen, die in twaalf minuten het hele complex van 44 hectare doorkruist.
Om half zes genoten we van een goed verzorgd driegangenmenu en praatten we gezellig na over onze ervaringen. Moe maar voldaan waren we om kwart voor tien weer terug op station Best.
We hebben weer genoten van een mooie dag dankzij de voortreffelijke organisatie.
Willemien van der Vleuten
Alle foto's zien? Gebruik de oranje knop. Foto's