PVGE algemeen
Venster sluiten
Waar bent u naar op zoek?
Venster sluiten
Menu

Caravaggio, zijn leven, zijn werk en technisch onderzoek

Inleider: mevrouw Sophie Tutelaers

Datum: Maandag 16 mei 2022, 14.00 uur

Locatie: de Lievendaal, Lievendaalseweg 3, Eindhoven

Aanmelden: vóór 6 mei 2022

De Italiaanse schilder Caravaggio past in een illuster rijtje. Zijn kunst heeft een onuitwisbare indruk gemaakt. De schilderkunst lijkt na zijn werken voorgoed veranderd te zijn.

Kunstenaars uit zijn eigen tijd en in de tijden na hem nemen zijn kunst als voorbeeld. Is het niet zijn rauwe realisme door gewone mensen de rollen te laten innemen van Christus en zijn volgelingen, dan is het wel zijn manier van verhalen vertellen in een kale onbestemde ruimte. En dan is daar natuurlijk zijn behandeling van licht en donker. Het chiaroscuro, een techniek die licht en donker contrasten gebruikt, werd verfijnd door Leonardo da Vinci in de hoogtijdagen van de Renaissance om subtiele ruimtewerking te verkrijgen. Caravaggio zet de tegenstellingen in als het theatrale en het dramatische element in de compositie. Met het vallen van het licht vertelt Caravaggio ons zijn verhalen. Hij stuurt ons oog .

De laatste jaren wordt steeds vaker materiaal technisch onderzoek gedaan naar de schilderijen van Caravaggio. Men wil weten hoe hij die indrukwekkende schilderijen maakte. Maakte hij ondertekeningen, of onderschilderingen, hergebruikte hij zijn doeken? Doordat er geen schetsen bewaard zijn gebleven is zijn aanpak een raadsel. Zoals de voorzitter van de Academie San Luca in 1601 verzuchtte in de Contarellikapel: “Ik begrijp niet waar iedereen zich zo druk over maakt, hij schildert als Giorgione”.

“Schilderen als Giorgione” betekent schilderen vanuit de kleur, zonder een uitgebreide tekening en schets.

Door de resultaten van de meest recente onderzoeken is men in staat Caravaggio’s praktijk te reconstrueren. In enkele gevallen heeft hij de compositie compleet omgegooid te hebben. Waarom hij dat heeft gedaan is duidelijk. De composities zijn nu helder, pakkend en barsten van drama en dynamiek. Maar ons rest de vraag wat hem heeft doen besluiten te veranderen.

Is het een gesprek met zijn opdrachtgever, zoals we dat bij andere schilders kunnen reconstrueren? Of is het toch dat onvermoeibare verlangen om echt iets nieuws te maken? De jonge ambitieuze kunstenaar die met een klap binnenkomst in de kunstwereld van Rome.

 

Aanmelden

    Er wordt een bijdrage van € 2,00 per persoon gevraagd, te voldoen vóór de aanvang van de lezing. Aangezien er kosten worden gemaakt, verwachten wij dat u komt als u zich aangemeld hebt. Plotseling verhinderd, meldt u dan af!

    Velden met (*) zijn verplicht.