Log in om deze pagina te bekijken

Duitsland en Frankrijk hebben een historie van onderlinge rivaliteit. In de laatste 250 jaar alleen al werden een aantal oorlogen gevoerd, veelal afgesloten door een “opgelegde” vrede in combinatie met vernedering van de verliezer. Het ‘Verdrag van Versailles’ in 1919, waarmee de eerste wereldoorlog werd beëindigd, is daarvan een mooi voorbeeld. De 2e wereldoorlog bleek dan ook onontkoombaar.

 

Duitse Nazi’s wilden revanche op Frankrijk. Maar veel Duitse nazi’s, inclusief Hitler, hadden ook een sterke fascinatie voor Parijs. Want Parijs was eind 19e/begin 20e eeuw het culturele centrum van Europa. In de schilderkunst ontstonden in die periode sterk vernieuwende stromingen als Impressionisme, expressionisme en cubisme. Het werk van bijvoorbeeld Picasso, Matisse en Renoir was wereldberoemd geworden. Maar daarnaast was er ook nog de culturele erfenis van de vroegere Franse koningshuizen: het paleis in Versailles en het Louvre om maar twee voorbeelden te noemen.

 

Gedurende de 2e wereldoorlog ontstond een waar cultuurtoerisme vanuit Duitsland naar Frankrijk, en dan met name naar Parijs. De kunstschatten in de Parijse musea, maar ook in de privéhuizen van veel rijke Fransen, hadden daarbij bijzondere belangstelling. Onder meer Adolf Hitler en Herman Göring hadden grote interesse deze kunstschatten.  Maar dit trok echter niet alleen kunstliefhebbers, maar ook (collaborerende) kunsthandelaren, en nazi’s met ideologische motieven.

Besproken wordt hoe vanaf de Frans-Pruisische oorlog (1870-1871) tot en met de Duitse bezetting van Parijs gedurende de 2e  wereldoorlog in Parijs een wonderlijke ‘cocktail’ ontstond van Frans-Duitse rivaliteit, Pruisische eer, de Franse ‘slag’, Parijs als ‘ville lumière’ en de zorg voor het Franse culturele erfgoed.

 

In de presentatie wordt met vele voorbeelden getoond wat de impact van die rivaliteit en de Nazi-fascinatie was op de stad Parijs en de aanwezige kunst in de aanloop naar en tijdens de 2e wereldoorlog.

 

Schilders en schilderijen krijgen speciale aandacht, zowel van de nazi’s destijds als van de spreker tijdens de presentatie.

 

Over de spreker:

Pieter Vos (1952)

was tot zijn pensioen in 2016 als klinisch fysicus verantwoordelijk voor alle bestralingen in Instituut Verbeeten in Tilburg, één van de grootste centra voor radiotherapeutische oncologie in Nederland.

Van 2016 tot 2018 was hij als projectleider mede verantwoordelijk voor het opstarten van Holland Particle Therapy Centre in Delft (www.hollandptc.nl).  Hij heeft vele bestuursfuncties in de zorg vervuld.

Interesses zijn onder andere de ontwikkeling van de schilderkunst in de 19e en eerste helft 20e eeuw en de geschiedenis van Parijs.

 

Datum : 14 november 2025

Tijd: 14:00 uur tot 16:00 uur.

Locatie:
Buurthuis Zilst (voorheen ’t Patronaat)
Blaarthemseweg 18
5502 JV  Veldhoven

Halverwege is er een pauze met koffie/thee en gelegenheid om even de benen te kunnen strekken en wat bij te praten.
Er is plaats voor 80-100 toehoorders.

Aanmelden is gratis.
De toegang bedraagt €3,- per persoon aan de zaal (Pinnen ... ja graag!).

Goed om te weten: Onze lezingen zijn, tenzij anders vermeld, open voor zowel leden als niet-leden van onze vereniging.