PVGE algemeen
Venster sluiten
Waar bent u naar op zoek?
Venster sluiten
Menu

KUNST EN CULTUUR THUIS BEZORGD

In deze coronaperiode worden plannen afgeblazen en is reizen taboe. Jammer, maar wij rekenen op betere tijden en de programma’s liggen klaar om te worden uitgevoerd zodra de veiligheid niet meer in het geding is.

Intussen blijven wij speuren naar parels van kunst en cultuur. Verrassende, inspirerende of gewoon mooie vondsten zullen wij in deze rubriek met u delen.

1 PIETER BRUEGEL EN RENÉ MAGRITTE

Pieter Bruegel en René Magritte zijn twee kunstschilders die nieuwsgierig maken en verwarring veroorzaken. Wij zouden hen ontmoeten op de reis naar Brussel die niet doorging. Laat u inspireren door:

2  JAN STEEN

Als we het hebben over een huishouden van Jan Steen bedoelen we levendig en een tikkie chaotisch. ‘Het vrolijke huisgezin’ van de kunstenaar uit Leiden is daarvan een mooi voorbeeld. Hetzelfde kan worden gezegd over zijn kroegtaferelen en kwakzalvers die met medicijnen liefdesverdriet proberen te verhelpen.

Steen schilderde historische, mythologische en religieuze scènes, portretten, stillevens en natuurtaferelen. Zijn afbeeldingen van kinderen worden geroemd,
Subtiele hints, toespelingen en vele symbolen in zijn schilderijen maken aannemelijk dat Jan Steen niet alleen wilde vertellen maar de kijker ook wilde vermanen. Kijk maar eens naar het schilderij ‘Vrouw in een slaapkamer’.

Sabrina Meloni (restaurator) en Ariane van Suchtelen (conservator) van het Mauritshuis vertellen over het nieuwe Oeuvreonderzoek rondom Jan Steen.


Jan Steen: ‘Het vrolijke huisgezin’

 

3  ‘HET MEISJE MET DE PAREL’.

Het bekendste schilderij in het Mauritshuis, is waarschijnlijk het meest gevierde werk van Vermeer. Velen zijn gefascineerd door de manier waarop het meisje zich naar de toeschouwer wendt, door haar blik, door de kleuren. En natuurlijk door de kwaliteit van het licht. Google Arts & Culture onthult acht details in het schilderij die bij een museumbezoek niet meteen opvallen. Die maken dit werk van Vermeer interessanter en leren ons anders naar een kunstwerk te kijken.

Klik hier om naar Google Arts & Culture te gaan. Onder in het scherm kunt u vervolgens kiezen voor “Vertalen met Google”.


Vermeer: ‘Het Meisje met de Parel’

4  DE NACHTWACHT

DE NACHTWACHT van Rembrandt van Rijn is een van de beroemdste schilderijen ter wereld. Rembrandt was de eerste die de figuren op een groepsportret in actie afbeeldde, waarbij de schutters hun posities innamen om naar buiten te marcheren. Zijn manipulatie van licht was ongekend.

De film “Beleef De Nachtwacht” van het Rijksmuseum neemt u mee op een rondgang door het schilderij aan de hand van een aantal thema’s: Wie is wie?, Geheimen, Beweging, Compositie, Geschiedenis en Heden.

Klik hier om naar de film te gaan en start de film door rechts in het scherm te klikken op het (kleine) startsymbool.


Rembrandt van Rijn: De Nachtwacht

5  ‘DE KONING DRINKT’

In deze tijd van schrale contacten en horecasluitingen en weinig vertier trakteren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel ons op een portie Dionysische vreugde met ‘De koning drinkt’ van Jacques Jordaens.

Klik hier voor de film op internet
Let op! Google vraagt ‘akkoord’ te gaan met (alle) cookies. Wanneer u niet akkoord gaat, klik dan op ‘aanpassen’; schakel de (vier) genoemde cookies uit en bevestig uw keuze.


Jacques Jordaens: ‘De koning drinkt’

6 NAÏEVE SCHILDERKUNST

De naïeve schilderkunst wordt gekenmerkt door een kinderlijke manier van uitbeelden en gebruik van technieken. Kenmerkend zijn het ontbrekende of verwarrende perspectief, duidelijke kleurvlakken, sterke detaillering en uitdrukkingsloze gezichten. Een schilderij straalt een bijna kinderlijke vanzelfsprekendheid uit, de naïeve schilderkunst onderzoekt zichzelf niet. In eerste instantie was deze schilderkunst een reactie op de romantiek vanaf de achttiende eeuw.

Klik hier voor beelden en informatie op internet
Let op! De tekst op internet staat in het Engels. Klik voor Nederlands op “Vertalen met Google” onder in het scherm. Als eerste komt u prachtige Afrikaanse kunst tegen; daarna 66 schilderijen in de stroming Naïeve Schilderkunst.

Rousseau: La Rêve
Henri Rousseau: Le Rêve (De Droom)

7  WIE SCHILDERDE ‘HET LAM GODS’?

Eindelijk is duidelijk welke Van Eyck welk deel van Het Lam Gods schilderde. Hubert maakte de ondertekening, zijn broer Jan werkte het verder af.

Weinig kunstwerken zijn door zo veel mysteries omgeven als Het Lam Gods (1432), het altaarstuk van de Sint Baafskathedraal in Gent. Een van de openstaande vragen – wie van de broers Van Eyck schilderde wat? – werd woensdag in Gent beantwoord, na jarenlang onderzoek.
Jan Van Eyck is de grote naam in de kunstgeschiedenis, maar wat voegde zijn minder bekende broer Hubert toe aan het altaarstuk? Die vraag leeft sinds 1823, toen onder een overschildering op de lijst een vers werd gevonden: ‘De schilder Hubert Van Eyck, een groter man werd nooit gevonden, vatte dit werk aan. Zijn broer Jan, de tweede in de kunst, voltooide die zware taak op verzoek van Joos Vijd’.

Lang is getwijfeld aan de authenticiteit van die Latijnse tekst, maar het onderzoek heeft kunnen vaststellen dat het geen latere toevoeging is. Tijdens de restauratie van Het Lam Gods, tussen 2012 en 2020, hebben onderzoekers bovendien een onderliggende schildering geïdentificeerd. Deze oude laag schrijven ze toe aan Hubert Van Eyck. Later is de compositie nog flink gewijzigd. Zo schilderde Hubert aanvankelijk een natuurlijke bron, die door zijn broer Jan werd overgeschilderd met de iconische Fontein des Levens.
Ook de figuren die rond de fontein knielen, zijn onderling verschillend. Een aantal koppen oogt minder realistisch. Die figuren moeten door iemand anders zijn geschilderd, voordat Jan Van Eyck het werk afmaakte.

‘Dat kan allen maar Hubert zijn’, zegt kunsthistoricus en restaurateur Griet Steyaert. ‘Maar het grootste deel van wat je nu ziet, is Jan. Wij denken dat Hubert de ondertekening heeft gemaakt, en al een heel stuk had uitgewerkt in verf, maar op zeker moment het werk moest stilleggen. Jan heeft het verder afgewerkt en nog een paar kopjes van zijn broer uitgespaard’.

Bovenstaand bericht van Bart Dirks in De Volksktrant van 14 oktober 2021 maakt nieuwsgierig en leidt tot ‘weer eens grasduinen’ in de wereld van het beroemde altaarstuk.
Dan blijkt dat er in de hele Europese kunstgeschiedenis geen enkel schilderij is dat zo veel heeft meegemaakt als het Lam Gods. Van beschadiging en bijna-vernietiging tot diefstal en smokkelwaar. Het altaarstuk heeft het allemaal doorstaan. Het verhaal leest als een thriller.

Klik hier voor De Avonturen van Het Lam Gods


Van Eyck: ‘Het Lam Gods’